Linje 2L forsvinder til august som følge af besparelser på kollektiv trafik

GISTRUP: To repræsentanter for ”Kollektiv Trafik og Kørselskontoret” i Aalborg kommune, afdelingsleder Jan Øhlenschlæger og Monica L. Kristensen, orienterede forleden Gistrup Samråd om nogle nært forestående besparelser i bybusdriften her i 2019.

Som følge af et akut behov for at spare 3,2 millioner på driften i år er der fundet mulige besparelser i Vadum, Svenstrup og Klarup samt Gistrup. Det betyder for Gistrup, at linje 2L til Sæderupvej helt forsvinder, når den nye køreplan træder i kraft i august. I henhold til rejsekortet var der knap 110.000 passager, der steg på en bybus i Gistrup i 2018 og heraf berøres små 5 procent af lukningen af den omtalte rute til den sydvestlige del af byen ved Ørnehøj Golfklub.

Ophøret af linje 2L betyder, at der i myldretiden også er halvtimedrift, som resten af dagen, og derfor er NT i følge Jan Øhlenschlæger meget opmærksomme på et eventuelt behov for suppleringsbusser på specielt morgenafgangene fra Gistrup med den resterende linje 2K. I fortsættelse af de forestående besparelser understreger afdelingsleder Jan Øhlenschlæger, at det er meget vigtigt at slå fast, ”at de aktuelle besparelse i de fire aktuelle byer samt de øvrige besparelser på rutenettet intet har at gøre med plusbussen, der først indsættes i 2023”. De foreslåede besparelser kommer til høring i midten af marts måned og her kan alle indsende kommentarer eller ændringsforslag.

Til store glæde for buspassagerne i Gistrup og omegn oplyste afdelingslederen efterfølgende, at udgangspunktet for fremtiden er, at antallet af direkte afgange mellem både Gistrup og Klarup samt Aalborg centrum bliver det samme både før og efter plusbussen - nemlig to i timen fra morgen til aften for kun én bus i timen er ikke acceptabelt. Derfor arbejdes der i øjeblikket med at forlænge linje 12 eller linje 14 fra Universitetet til Gistrup og Klarup, men om det lykkedes vides først, når den kollektive trafikplan for hele kommunen er færdigrevideret formentlig i løbet af 2020.

Planlægningskontoret er udmærket klar over, at det er Gistrup og Klarup, der mest af alle kommer til at mærke konsekvenserne af plusbussen. Udover de planlagte opsamlingsbusser på helt lokale ruter i de to byer, som gør det muligt at skifte til den store plusbus ved Universitetshospitalet, bliver der altså fortsat mulighed for at komme direkte til Aalborg uden omstigning og det sker sandsynligvis gennem Vejgaard.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...